هانیه فیاض | شهرآرانیوز؛ این وعده را به شما میدهیم که دست کم هفتهای یک بار همراه با شما و به صورت «سرزده» به دستگاهها یا ادارههایی برویم که حل مشکل یا درخواست شما در آن دستگاه با درهای بسته مواجه شده است. گلایه و شکایت شهروندان از ازدحام و شلوغی کارگزاریهای شعب تأمین اجتماعی در شهر، سوژه اصلی سرزده امروز صفحه صدای مردم است.
«سه روز است که در رفت وآمد هستم. مسئولان مرا به سامانه حواله میدهند و وقتی به سامانه مراجعه میکنم، پیغام میدهد: «به شعبه مراجعه کنید.» چرا یک نفر اینجا پیدا نمیشود که درست راهنمایی کند و حداقل پاسخ گو باشد؟ مدتی است که سر کار نمیروم، اما نمیدانستم که باید در سامانه، ترک کار خود را اعلام کنم؛ به همین دلیل سازمان تأمین اجتماعی مرا بدهکار کرده است. چندروز است که به شعبه میآیم، اما متصدی باجه به خوبی توضیح نمیدهد که دقیقا باید چه کاری انجام دهم؟» خانم «گویا» بیمه شدهای است که بعد از سه روز آمد وشد، هنوز پاسخ سؤال خود را دریافت نکرده است و با ما همراه میشود.
همراه این شهروند به یکی از باجهها نزدیک میشویم. خانم گویا از متصدی باجه میپرسد: برای من از تأمین اجتماعی پیامکی آمده که منظورش را متوجه نمیشوم؛ امکانش هست توضیح دهید؟ از سوی متصدی باجه پاسخی شنیده نمیشود. بعد از حدود یک دقیقه دوباره سؤال مطرح میشود. متصدی پاسخ میدهد: برو داخل سایت؛ پاسخت آنجاست.
خانم گویا، اما ما را به سمت دو دفتر کارگزاری بیمه در این شعبه هدایت میکند. فضایی تقریبا کوچک در محیطی بسته و جمعیتی بسیار زیاد در صفهای طولانی نوبت! از هشت باجه موجود در این دفتر کارگزاری، تنها دو باجه فعال است. قطعا به همین دلیل است که مراجعان، زمان زیادی را در انتظار نوبت هستند. ساعت نزدیک یک ظهر است. یکی از مراجعان در صف از شلوغی و انتظار طولانی صفوف گلایه دارد و میگوید: از ساعت ۱۱:۳۰ در صف هستم و هنوز نوبتم نشده است. وضعیت پاسخ گویی اصلا مناسب نیست.
گلایههای شهروندان باعث میشود که در ادامه بازدید سرزده خود به دفتر رئیس شعبه ۳ تأمین اجتماعی مشهد برویم. حمیدرضا ا... یاری در پاسخ به مشکلات شهروندان توضیح میدهد: طبق ماده ۳۰ قانون تأمین اجتماعی، کارفرمایان موظف اند حق بیمه را از بیمه شده کسر و به همراه سهم خود به سازمان پرداخت کنند. درخصوص موضوع عنوان شده، کارفرما باید نسبت به پرداخت بیمه یا اعلام ترک کار اقدام میکرده.
او میافزاید: گاهی کارفرما برای اینکه خودش پیگیری نکند، این وظیفه را به بیمه شده محول میکند، در صورتی که ریز جزئیات در پنل کاربری کارفرما نشان داده میشود و به همین دلیل در سامانه بیمه شده پیام مراجعه به شعبه نمایش داده میشود.
ا... یاری بیان میکند: کارفرما بنا بر اطلاعاتی که در سیستم ثبت شده است، باید به صورت غیرحضوری وارد سیستم شود و اعتراض خود را ثبت کند و در این صورت دیگر نیازی به حضور فرد در شعبه نیست.
رئیس شعبه ۳ سازمان تأمین اجتماعی خراسان رضوی ادامه میدهد: نیروهای شعب تأمین اجتماعی از طریق آزمون استخدامی وارد سازمان میشوند، اما کارمندانی که شهروندان از پاسخ گو نبودن مناسب آنها گلایه دارند، شش ماه است که در این شعبه مشغول به کار شده اند و طبیعی است به زمان نیاز دارند تا اطلاعات خود را با مراجعه کننده همراه کنند.
ا... یاری درباره قطعی سامانه سازمان تأمین اجتماعی نیز توضیح میدهد: متأسفانه مردم اغلب بخش عمدهای از کارهای خود را به روزهای پایانی ماه موکول میکنند و به دلیل اینکه تراکنشها در این ایام زیاد است، ممکن است با قطعی چند دقیقهای سامانه مواجه شوند.
او میگوید: شهروندان کمی صبور باشند؛ زیرا این مشکل موقت است و خیلی زود رفع میشود. بهتر است مردم در ساعاتی غیر از ساعت اداری وارد سامانه شوند و دقت کنند فعالیت خود را اوایل و اواسط ماه انجام دهند.
رئیس شعبه ۳ تأمین اجتماعی مشهد میافزاید: از زمانی که دفترچههای بیمه حذف شده اند و سیستم سازمان تأمین اجتماعی به صورت آنلاین فعال شده، فعالیت کارگزاریها محدود شد، به طوری که دیگر عملا به آنها نیازی نیست.
ا... یاری اضافه میکند: در حال حاضر کارگزاری ها، کار نیابتی انجام میدهند؛ به این معنی که در قبال دریافت هزینه، همه امور مرتبط با کارفرما یا بیمه شده را انجام میدهند. در حالی که اگر مراجعان برای هر درخواست خود به سامانه مراجعه کنند، به مراجعه حضوری نیاز ندارند.
او میافزاید: شهروندان به استفاده از سامانه مسلط نیستند؛ به همین دلیل به کارگزاریها مراجعه میکنند، این در حالی است که بیمه شدگان و کارفرمایان میتوانند با مراجعه غیرحضوری به سایت سازمان درخواستهای خود را مطرح کنند.