آیا مدارس و ادارات مشهد و خراسان رضوی فردا (دوشنبه، ۶ اسفند ۱۴۰۳) تعطیل است؟ تیراندازی به رئیس آموزش و پرورش سراوان (۵ اسفند ۱۴۰۳) آیا تخمه آفتابگردان برای مبتلایان به دیابت و کبد چرب مضر است؟ صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی خراسان رضوی در پی پیش‌بینی بارش برف و باران (۵ اسفند ۱۴۰۳) ماجرای کارزار سربازی دختران چیست؟ | استقبال جالب و معنادار مردان ایران افزایش ۲۵ درصدی بلیت مترو در سال ۱۴۰۴ از پالایش قوانین قدیم تا نظارت بر قوانین جدید | حوزه خراسان، مشاور فقهی قانون‌گذاری مجلس می‌شود آیا مدارس و دانشگاه‌های استان مازندران تا پایان هفته مجازی شده است؟ (۵ اسفند ۱۴۰۳) جدول فوق‌العاده ایثارگری بازنشستگان و تأثیر آن روی همسان‌سازی حقوق منتشر شد + جزئیات آغاز طرح امداد نوروزی اورژانس از ۲۵ اسفند ۱۴۰۳ شلیک خونین به جوان تهرانی در ولنجک آغاز برنامه ملی برای رصد کمبود‌های ملزومات پزشکی اهدای عضو دختر جوان مرگ مغزی به ۶ بیمار زندگی دوباره بخشید (۵ اسفند ۱۴۰۳) انسداد برخی جاده‌های کشور به علت بارش برف (۵ اسفند ۱۴۰۳) محکومیت اعضای باند قاچاق هروئین و شیشه در بندرعباس | حکم اعدام برای ۳ تن از متهمان رشد ۷۰ درصدی مبلغ اضافه‌کار محیط‌بانان در سال ۱۴۰۴ آزمون‌های علوم پزشکی ۱۴۰۳ با ۱۱ هزار داوطلب برگزار شد دوازدهمین جشنواره انتخاب کارفرمایان برتر خراسان رضوی برگزار شد (۵ اسفند ۱۴۰۳) | ۵۲ درصد کارگران استان پیش از موعد بازنشسته می‌شوند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (یکشنبه، ۵ اسفند ۱۴۰۳) | هوا از فردا سرد می‌شود آیا عیدی ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین‌اجتماعی قبل از ماه مبارک رمضان پرداخت می‌شود؟ پزشکیان در آیین اختتامیه سی‌وهشتمین جشنواره خوارزمی: اراده حل مسئله و مشکلات کشور را داریم نامه رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته تأمین‌اجتماعی به مدیرعامل این سازمان: در پرداختی‌های اعلامی تجدیدنظر کنید | دستور سالاری برای پرداخت سریع‌تر عیدی ۱۴۰۳ و حقوق بازنشستگان خبر خوش برای کنکوری‌ها | وضعیت تأثیر قطعی سوابق تحصیلی مشخص شد (۵ اسفند ۱۴۰۳) رئیس صندوق رفاه دانشجویان: تاکنون مبلغی بیش از ۱۹۲۰ میلیارد تومان بابت وام‌های دانشجویی پرداخت شده است آمادگی ستاد مدیریت بحران کلات خراسان رضوی درپی صدور هشدار زرد هواشناسی (۵ اسفند ۱۴۰۳) رئیس سازمان هواشناسی کشور: بارش‌های اسفندماه، جبران کامل کمبود‌ها نیست برگزاری سیزدهمین گردهمایی سالانه متصدیان مجتمع‌های میان‌راهی آستان قدس رضوی برای خدمت‌رسانی به مسافران نوروزی (۵ اسفند ۱۴۰۳) علائم یکی از سرطان‌های مرگبار کودکان اسیدپاشی هولناک به دختر دانشجو | محکوم خسته از حبس تعیین یک‌چهارم بودجه موردنیاز برای جوان شدن جمعیت ایران راهکارهایی برای مقابله با بدغذایی در کودکان
سرخط خبرها

درباره قطعی سامانه غیرحضوری تأمین‌اجتماعی و کارگزاری‌های نیمه فعال آن

  • کد خبر: ۱۱۷۶۳۰
  • ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
درباره قطعی سامانه غیرحضوری تأمین‌اجتماعی و کارگزاری‌های نیمه فعال آن
قطعی سامانه غیرحضوری شهروندان را  به حضور در دفتر‌های تسهیل امور شعب تأمین‌اجتماعی می‌کشاند.

هانیه فیاض | شهرآرانیوز؛ این وعده را به شما می‌دهیم که دست کم هفته‌ای یک بار همراه با شما و به صورت «سرزده» به دستگاه‌ها یا اداره‌هایی برویم که حل مشکل یا درخواست شما در آن دستگاه با در‌های بسته مواجه شده است. گلایه و شکایت شهروندان از ازدحام و شلوغی کارگزاری‌های شعب تأمین اجتماعی در شهر، سوژه اصلی سرزده امروز صفحه صدای مردم است.

«سه روز است که در رفت وآمد هستم. مسئولان مرا به سامانه حواله می‌دهند و وقتی به سامانه مراجعه می‌کنم، پیغام می‌دهد: «به شعبه مراجعه کنید.» چرا یک نفر اینجا پیدا نمی‌شود که درست راهنمایی کند و حداقل پاسخ گو باشد؟ مدتی است که سر کار نمی‌روم، اما نمی‌دانستم که باید در سامانه، ترک کار خود را اعلام کنم؛ به همین دلیل سازمان تأمین اجتماعی مرا بدهکار کرده است. چندروز است که به شعبه‌ می‌آیم، اما متصدی باجه به خوبی توضیح نمی‌دهد که دقیقا باید چه کاری انجام دهم؟» خانم «گویا» بیمه شده‌ای است که بعد از سه روز آمد وشد، هنوز پاسخ سؤال خود را دریافت نکرده است و با ما همراه می‌شود.

تنها ۲ باجه فعال در کارگزاری

همراه این شهروند به یکی از باجه‌ها نزدیک می‌شویم. خانم گویا از متصدی باجه می‌پرسد: برای من از تأمین اجتماعی پیامکی آمده که منظورش را متوجه نمی‌شوم؛ امکانش هست توضیح دهید؟ از سوی متصدی باجه پاسخی شنیده نمی‌شود. بعد از حدود یک دقیقه دوباره سؤال مطرح می‌شود. متصدی پاسخ می‌دهد: برو داخل سایت؛ پاسخت آنجاست.

خانم گویا، اما ما را به سمت دو دفتر کارگزاری بیمه در این شعبه هدایت می‌کند. فضایی تقریبا کوچک در محیطی بسته و جمعیتی بسیار زیاد در صف‌های طولانی نوبت! از هشت باجه موجود در این دفتر کارگزاری، تنها دو باجه فعال است. قطعا به همین دلیل است که مراجعان، زمان زیادی را در انتظار نوبت هستند. ساعت نزدیک یک ظهر است. یکی از مراجعان در صف از شلوغی و انتظار طولانی صفوف گلایه دارد و‌ می‌گوید: از ساعت ۱۱:۳۰ در صف هستم و هنوز نوبتم نشده است. وضعیت پاسخ گویی اصلا مناسب نیست.

نداشتن اطلاعات کافی درباره سامانه خدمات غیر حضوری

گلایه‌های شهروندان باعث می‌شود که در ادامه بازدید سرزده خود به دفتر رئیس شعبه ۳ تأمین اجتماعی مشهد برویم. حمیدرضا ا... یاری در پاسخ به مشکلات شهروندان توضیح می‌دهد: طبق ماده ۳۰ قانون تأمین اجتماعی، کارفرمایان موظف اند حق بیمه را از بیمه شده کسر و به همراه سهم خود به سازمان پرداخت کنند. درخصوص موضوع عنوان شده، کارفرما باید نسبت به پرداخت بیمه یا اعلام ترک کار اقدام می‌کرده.

او می‌افزاید: گاهی کارفرما برای اینکه خودش پیگیری نکند، این وظیفه را به بیمه شده محول می‌کند، در صورتی که ریز جزئیات در پنل کاربری کارفرما نشان داده می‌شود و به همین دلیل در سامانه بیمه شده پیام مراجعه به شعبه نمایش داده می‌شود.

ا... یاری بیان می‌کند: کارفرما بنا بر اطلاعاتی که در سیستم ثبت شده است، باید به صورت غیرحضوری وارد سیستم شود و اعتراض خود را ثبت کند و در این صورت دیگر نیازی به حضور فرد در شعبه نیست.

رئیس شعبه ۳ سازمان تأمین اجتماعی خراسان رضوی ادامه می‌دهد: نیرو‌های شعب تأمین اجتماعی از طریق آزمون استخدامی وارد سازمان می‌شوند، اما کارمندانی که شهروندان از پاسخ گو نبودن مناسب آن‌ها گلایه دارند، شش ماه است که در این شعبه مشغول به کار شده اند و طبیعی است به زمان نیاز دارند تا اطلاعات خود را با مراجعه کننده همراه کنند.

ا... یاری درباره قطعی سامانه سازمان تأمین اجتماعی نیز توضیح می‌دهد: متأسفانه مردم اغلب بخش عمده‌ای از کار‌های خود را به روز‌های پایانی ماه موکول می‌کنند و به دلیل اینکه تراکنش‌ها در این ایام زیاد است، ممکن است با قطعی چند دقیقه‌ای سامانه مواجه شوند.

قطعی موقت سامانه

او می‌گوید: شهروندان کمی صبور باشند؛ زیرا این مشکل موقت است و خیلی زود رفع می‌شود. بهتر است مردم در ساعاتی غیر از ساعت اداری وارد سامانه شوند و دقت کنند فعالیت خود را اوایل و اواسط ماه انجام دهند.

رئیس شعبه ۳ تأمین اجتماعی مشهد می‌افزاید: از زمانی که دفترچه‌های بیمه حذف شده اند و سیستم سازمان تأمین اجتماعی به صورت آنلاین فعال شده، فعالیت کارگزاری‌ها محدود شد، به طوری که دیگر عملا به آن‌ها نیازی نیست.

ا... یاری اضافه می‌کند: در حال حاضر کارگزاری ها، کار نیابتی انجام می‌دهند؛ به این معنی که در قبال دریافت هزینه، همه امور مرتبط با کارفرما یا بیمه شده را انجام می‌دهند. در حالی که اگر مراجعان برای هر درخواست خود به سامانه مراجعه کنند، به مراجعه حضوری نیاز ندارند.

او می‌افزاید: شهروندان به استفاده از سامانه مسلط نیستند؛ به همین دلیل به کارگزاری‌ها مراجعه می‌کنند، این در حالی است که بیمه شدگان و کارفرمایان می‌توانند با مراجعه غیرحضوری به سایت سازمان درخواست‌های خود را مطرح کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->